#49 90min Hellas

Er favoritbloggare kommer cyklandes genom rondellen till Hammarby Slöstad och ska fortsätta vidare ner på cykelbanan och plötsligt kör en Caddy ut (liten skåpbil) TVÄRNIT! Tittar på byggaren som framför detta fordon som en praktidiot – han pratar i telefonen men lägger snabbt på och drar ned rutan för att skälla ut undertecknad genom passagerarfönstret:
Byggare: Hörru du ser väl att jag kommer från höger va??
Jag: Jodå, men detta är en rondell.
Byggare: Jag kommer ändå från höger
Jag: Jaha, ser du skylten du nyss passerade? Samtidigt tittar jag ned på backspegeln och ser att den är i perfekt linje för att idioten att se väjningsplikts-skylten 10 meter bakom bilen. Du ser skylten va, den trekantiga upp- och nedvända varningsskylten som är den enda skylten som är identifierbar både framifrån och bakifrån, vet du vad den betyder? Lustigt nog åkte han bara vidare utan att vilja slåss, jag blev lite besviken. Sjukt, trodde han verkligen att det är högerregeln som gäller i rondellerna? Måste vara ett helvete att leva med den åkomman.

Till saken, kommer ni ihåg pass 34? Då jag skulle belöna mig själv med två nya glajjor? Jag gjorde det enkelt och köpte samma modell som jag hade tidigare Holbrook från Oakley. Ett par vita och ett par mycket fräsiga blåa. Det är väl egentligen ingen direkt cykelbrilla mer en brilla.

Jag är den du känner som är mest otrendig och hopplöst omodern och skiter högaktningsfullt i vad som är modernt osv. Givetvis har jag några olika tröjor och två par jeans och så som jag växlar mellan men jag köper nästan aldrig något nytt utan använder dem tills de dör. Förra året hade jag två par identiska shorts hela sommaren och sannolikt blir det samma i år.

Men jag har ändå funnit ett visst intresse för solglasögon. Även om man har hål på tröjan så slipper man ändå luffar-looken med ett par dyra solglasögon.

I vilket fall som helst så hade vi inskolning för Danne på nya förskolan och jag tog måndag och onsdag och efter första riktiga lämnandet på torsdagen tog jag en sväng i Hellas.
atrail2

Här kör jag på A-trail och har ett av de mer utmanande partierna för dagen precis framför mig. Det hade kommit massa ”fick-ludd” på linsen så det liksom lyste om tex ramen och blev allmänt suddigt. Nu tittar vi lite närmare på själva utmaningen:

atrail

Jag kör efter modellen ”gör om – gör rätt” och brukar cykla om de delar jag misslyckas tills jag klarar dem (om de är cykelbara). Här ligger utmaningen i att ta rötterna där cykeln står i exakt rätt vinkel och samtidigt svänga höger på dem. Spontant kanske man tänker att man ska smyga till vänster om dem men där står ett träd man slår styret i, väjer man för det så kommer man för nära kanten på stenen. Testade två gånger. FAIL.

Eftersom det är rejält lerigt ända fram till rötterna kommer däcken vara fulla av lera och ge extra dåligt grepp, speciellt på bakdäcket, så var mycket nätt på gasen.

Efter några vändor så hittade jag linjen över rötterna och tricket är att ha hög fart in och slippa trampa mer än nödvändigt på rötterna utan istället försöka hoppa upp bakänden något som gick vägen. Ärligt talat blir det alltid lättare ju mer fart man har.

Ganska kul att stanna och nöta svåra partier sådär. Nackdelen är ju att det mesta är glömt till månaden efter när man är på samma ställe…

 

russian

Regnet hängde i luften men jag klarade mig förutom lite stänk precis innan jag var hemma.

Försökte hålla pulsen i zon 3 som vanligt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>