Brottby 20km TT – hämnden!

Efter det något misslyckade försöket att slå personbästa var jag riktigt taggad och sugen på revansch. Dessutom hade jag varit på landet några dagar och vilat upp mig. Brottby ligger alltså mellan människobyn och landet för er som inte har kartboken uppe och det är perfekt att stanna till och träna ”på vägen”. Detta var i söndags.

Det föll sig som så smidigt att jag åkte av vid Roslagsstoppet och kunde alltså åka banan en gång baklänges innan själva hämnden. Efter förra träningens incident vid ”Ösby-backen” då jag åkte som ett lite snävare spår än vanligt och fick ett rejält hoppande och studsande i det annars förträffliga chassit och innan jag gjorde samma sak igen kändes det som en god ide att okulärbesiktiga backen. Sagt och gjort, jodå, asfalten närmare kanten var knölig och det var gissningsvis det som kändes som en punkis. Jag får väl lov att erkänna att 22mm tuber med 9-10bar inte ger överdrivet mycket komfort. Jaja då glömmer vi den saken!

Jag gled in med vagnen i depåområdet och valde en av de fyrtioåtta lediga parkeringarna.

Jag vet, stort misstag att ha fotokromatiska linser i allt solsken men jag hade helt enkelt glömt att ta med mörka(re) linser, ber om ursäkt.

Okej vinden idag är bra. Inte skitbra men bra. 2-3m/s snett framifrån. Målet var att köra på 310w dit och sen max hem i vinden med ett totalsnitt över förr-förra 303watt, borde funka va?

Det är här startrutan och det är dags för själva hämnden! Pip pip pip pip piiiiiiiiip.

Såhär ser det ut i kontrollrummet, här är det en uppförsbacke och 3-sek snittet (överst) ligger på 441w och där under visas totalsnitt och snitt för 30sek. Dessutom hittade jag 10-sek snittet bland inställningar (döpt till Effekt och inte Kraft som de andra) och det kan nog vara en bra kompromiss mellan 3s och 30s snittet, enklast är ju att ha endast ett värde att titta på.

I alla fall, jag trampade uppför och nerför och på platten. Förbi golfbanan, det gula stora huset, nerför den långa rakan, uppför den lilla backen, uppför backen vid vändningen, vänder snyggt och smidigt och trycker på GPSen:

Till vändning: 15:23min, 37.5km/h, 306watt. I siffrorna är vändningen inräknad men det var några watt efter men ändå, rätt bra.

Sen blir det nerförsbacke, lite uppför, en svag höger, och där till vänster är två flaggor strategiskt placerade. De berättar att jag har mest sidvind men även lite medvind och jag kämpar mig uppför krönet och svetten rinner i hjälmen. Ut på rakan förbi det stora gula huset. Här är asfalten lite sprucken så det blir endel kryssande mellan sprickorna. Siktet är inställt på backkrönet några hundra meter längre fram. Effekten ligger på dryga 300w och snittet från vändning runt 43km/h. Tillbaka-sträckan är mycket snabbare (och roligare). Det är ganska mycket trafik men bilförarna är riktigt hygglo och lämnar gott om plats.

Passerar kohagen och börjar på den sega uppförsbacken, kollar på wattmätaren och håller mig på dryga 300watt, tillbaka-snittet är dryga 40. Och pulsen är märkligt nog fortfarande under 90% trots att benen är lika stöddiga som två senaps-sillar.

Passerar ÖSBY-skylten och kastar mig utför backen, tar det vidare spåret och raketskeppet ligger som ett strykjärn på vägen, nice.

Nu är det bara att ge fullt jävla max och vips så sprätter pulsen upp i 90%-93% på slutet.

Och jag fattar inte riktigt det där, kör jag för mjäkigt och tar i för lite eller varför är pulsen så låg under passet (ja trots att benen är trötta)? Tankar kring detta mottages tacksamt!!

Sista minuterna är det bara att hålla i styret och hålla ögonen på vägen.

PIP! Målgång!

Från vändning: 13:35min, 42.4km/h, 306watt

Min personbästa tid är 29:03 och idag stannade klockan på 28:59, -4sek. Roligt och välförtjänt, för jag måste säga att detta med tempo är ett jävla slit. Mot min bästa tid på fixien är raketskeppet mer än två minuter snabbare.

Totalen: 28:59, 39.9km/h och 306watt!

 

 

2 thoughts on “Brottby 20km TT – hämnden!

  1. Pingback: #44 Brottby 20km TT | Freddes blogg

  2. Pingback: #65 Brottby TT – PB! | Freddes blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *