HOWTO / DIY – Bygg en 29er #2 Ekra hjul

Paket från CRC trillade ner idag:

2 Fälgband £3.98
2 Slangar £8.00
1 Framnav M756 – 32h £20.00
2 Däck Michelin XC All Terrain – 29 x 2.0 £35.98
2 Fälgar Mavic TN719 Disc Rim – 32h £89.98
———————————————————-
=> £160 => 1870 sek.

Ekrar: 700 spänn
Alubitar: 60 spänn
Gaffel: 100 spänn
Baknav: 600 spänn
Svets: 300 spänn
———————————————————-
=> 3630 spänn

Blev lite mer än jag räknat med eftersom jag hade tänkt använda ett nav jag redan har med 135mm spacing. Dock var det en special-axel i det så jag kunde inte bygga om det till en helaxel utan var tvungen att ha kvar quickreleasen vilket jag är klart osugen på. Valet föll på ett till XT framnav som jag tänkte vända, spacea och köra som baknav.
Åt lunch på saken på SoFo-fiket Mikael Jävla Blomqvist käkar på i Flickan som lekte med elden. Nä det blir ett Surlynav. Dels har jag det på två andra hojar, de krångar inget och jag har gott om drev och allt det där.

Jag satsade på DT Competition-ekrar. Fälgarna blir inte snik, inte finfina men typ prisvärda.

Första gången jag skulle ekra hjul var på min BMX och jag var typ tio år, tog bort ekrarna och försökte få ihop dem med ett annat nav. Nej det gick inte att cykla på. Men nu tycker jag ekra hjul är skitkul och ganska lätt, ja allting är ju relativt. Första gången sitter man där, tar en klunk öl, oj oj vad många ekrar, en klunk öl, oj oj vad många hål, en klunk, hmm jag kan nog sätta denna här, klunk, men vart fan sätter jag nästa? Klunk, klunk – blurp.


Av någon anledning är det balkongen som gäller när jag ekrar hjul. I den lilla korken har jag hällt upp en skvätt linolja. Håll reda på vilka ekrar som ska vara till vilket nav. Den lilla klämman är ett Arvid-tips den har man som markering om man tex måste gå och hämta en öl till. Öl är ett måste när man ekrar hjul. Jag vet inte varför men man måste dricka öl undertiden. Jag testade en gång utan, hjulet bara slog och slog…


Doppa alla ekrarna i lite linolja. Akta, linolja kan självantända så var noga med att elda upp trasor och sånt, eller ge fan i att drälla med oljan.


Montera en baklänges-nippel och doppa i olja och stick ner i fälgen och lägg lite lite olja där också.


Steg 1 – montera den första ekern. Här avgörs om du kommer lyckas eller inte.
Lokalisera det hål som är precis mitten av loggan, stick in ekern från insidan


Här ser man hur man börjar.
Börja precis ovanför ventilhålet (detta för att ventilen ska sitta bra till).
Räkna antal hål neråt, ska du ha radial, hoppa över 1 hål. 2kors – hoppa över 2, 3kors – hoppa över 3.
Jag ska ha tre kors, jag räknar till tre, 1.. 2.. 3.. och hoppar över ett hål på navet (gör inte det om det är radial ekring) och monterar ekern.
Nu är det enkelt att få på nipplarna eftersom ekern sticker ut långt genom hålet. Gänga på ca 2-3 varv.
Upprepa tills du gått ett varv… glöm inte att räkna till tre…


Steg 2 – de korsande ekrarna. Börja ett hål under den första ekern du satte dit, utgå från loggan igen.
Stick in den utifrån.
Se till att det är ca 120 graders vinkel* mellan ekern den korsar nere vid flänsen. (Eller 4 timmar om du tänker på en stor klocka).
Se till att ekern korsar där jag markerat, sätt ekern i mitten av de tre lediga hålen.
Upprepa för resten av sidan.
Dubbelkolla att alla korsar, det är lätt att missa.
*) Vinkeln blir såklart annorlunda om du har 2kors eller radial.

Gött nu har du en eker vid varannat hål, drick lite öl.


Steg 3- andra sidan. Starta på andra sidan med att sticka in ekern i det hål som är lite över där du satte första ekern, utgå från loggan igen. Första ekern satte du mitt på loggan. Följ den första ekern och sätt denna nya i hålet efter. Du ser var jag har markerat. Stick ekern inifrån. Dessa nipplarna är svåra att få på så jag brukar montera ”baklänges-nipplar” (se ovan) sticka ner nippeln och få tag på den och gänga på. Funkar bra.


Steg 4 – korsande ekrar på andra sidan.
Stick in ekern utifrån i hålet över det du började denna sidan med. Utgå från loggan igen. Den första denna sidan sitter lite ovanför den första på andra sidan som sitter mitt på loggan.
Korsa där det är markerat och checka vinkel på mot den ekern som korsas på andra sidan flänsen, 120 grader / 4h ska det vara. Upprepa för resten.


Sätt dej med en skruvmejsel och dra in alla nipplarna lika mycket, först så det är 2 varv gänga kvar, sen 1 varv, sen tills det inte går längre (med skruvmejsel) eller tills det börjar bli lite spänning i ekrarna. Ekrarna ska fortfarande vara slappa och kunna röra sig 1-2 centimeter.

Nästa steg blir att rikta!

6 thoughts on “HOWTO / DIY – Bygg en 29er #2 Ekra hjul

  1. Hej!

    Jag har börjat ekra mina första hjul efter din guide men fastnade på steg 2.

    Jag vet helt enkelt inte vilket fälghål jag ska sticka in ekern i. Det står 4h men det är så oprecist – framförallt när det hela tiden ändrar sig när man spänner… Sedan undrar jag även vilket hål i flänsen man ska sätta in ekern i, jag har inga loggor på mina hjul, de till vänster eller höger om keyspoke från den ekrade sidan sett??

    Tacksam för hjälp!!!

  2. Morsning! Ja det var en dålig bild där!

    Bygger du 3X?
    Sätt då den första korsande ekern så att den gör 3 kors och sen i hålet mellan ekrarna (det är 3 lediga håll mellan ekrarna), du kan ta valfritt hål i navet. Observera att det första korset är precis nere vid flänsen och att vid 3’dje korset ska ekrarna ligga lite i spänn mot varandra, man brukar få böja ekern lätt och dra den bakom ekern den korsar, svårt att förklara du begriper nog vad jag menar! :)

    Se också till att ekrarna går parallellt vid ventilen (såklart :) ).

    Den andra flänsen bygger du spegelvänt mot den första, enl: http://blog.fredde.se/?p=4734

    Kör hårt och säg till om du kör fast! :)

    /Fredde

  3. Mitt emellan alltså? Eker, tomt hål den nya ekern, tomt hål, eker

    TAck! :D

  4. Hejsan.Mycket enkel och bra guide för ”första gångare”!!har gjort några hjul nu och som med allt annat blir det lättare varje gång.Gäller bara att ha tålamod och som sades mycket öl,gärna en 8-10st.Går myyyyyycket lättare då!!!Mvh Micke från Malmö.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>