Långsamma och tråkiga dagar…

Nu är jag och halseländet på sluttampen och med lite flax kan jag ta en lättare runda i morgon. Ytterligare 10 träningsfria dagar. Segt och tråkigt. Fast nu har jag en plan, en riktigt smrt plan! Jag tänkte helt enkelt gå till botten med varför jag som bäst är frisk i ett par månader åt gången! Rätt smrt plan va? Tack!

Först tog jag mig ett sammanbrott sen satte jag igång och googlade på virus och bakterier och började läsa om immunförsvaret, det måste ju vara något fel någonstans som gör att immunförsvaret är helt obemannat!

Zink?
Zink, denna övergångsmetall med atomnummer 30 är inte bara rolig att mata katten med utan väldigt mycket livsnödvändig för att att immunförsvarsmyndigheten ska fungera tillfredsställande. Hmm… RDI av Zink är 10mg/dag och var hittar man då detta goda zink?

Ostron är kungen av zink och innehåller 50mg zink/100gr, dvs x5 av RDI, jag har aldrig ätit ett ostron i hela mitt liv. Faktum är att zink lyser med sin frånvaro i det mesta jag äter. Ägg är listad som en ”zinkkälla” men faktum är att ett kokt ägg innehåller 0.7mg zink, få se nu, fram med räknestickan och det blir ju inte mindre än 14 ägg! Per dag!

Ost (inte att förväxla med ostron) listas som zinkrik innehåller hela 4mg zink/100gr, fram med räknestickan igen, inte mindre än 250gram ost behövs varje dag. Visst ost är gott, men hallå snälla, det går ju inte att köpa en 150-grammare med 12-15 skivor ost på?

Fisk listas också som zinkrik och eftersom jag är en storätare av rökt lax bör jag ligga i ytterfilen med marginal, men icke! Rökt larre innehåller 0.6mg/100gr. Här får man skarva på räknestickan med en glasspinne för den räcker inte riktigt till men typ 1,5 kilo rökt lax behöver ätas varje dag!

En cigg och en fundering

Nä jag tog en cigg och funderade lite, det här verkar fan rätt skumt. Jag drog ett djupt halsbloss och höll fan på att hosta ihjäl mig, va i helvete! Rökning är inte min grej! Okej, med en något skamfilad bad-ass-attityd funderade jag vidare, zink, zink, zink…

Detta måste ju gå att testa på något smrt sätt!?

Det finns oftast tre sidor av kost-myntet:
a) doktorns åsikt: medicin
b) kvacksalvarens åsikt: något svindyrt hälsokost-preparat
c) bra och välfungerande gratisråd som varken a eller b tjänar pengar på och därför inte kommer att ge dej (återkommer till det).

På c gick jag bet, men på både b och a blev det napp.

a) Vad säger doktorn? Som tur är så tycks jag hittat en riktigt bra doktor att gå till, Dr Klas. Han var pigg på att ta prover på zink, järn och B12. Här får jag återkomma med svar under morgondagen. Men jag har en känsla av att det är bra. Jag gjorde en mineralanalys 2010 och då var allt bra förutom lite för mycket magnesium och zink(?).
b) Kvacksalveri-spåret erbjuder flytande zink  som man gurglar runt i munnen och på smaken kan man avgöra hur mycket zink man har i kroppen. Bullshit-mätaren visade: 3/5, kan alltså stämma, kan vara bullshit. Tydligen har zink och en jädra massa enzymer olika former av samarbete och vid brist på zink så påverkas smaken och har man brist på zink känner man inte zinksmak i munnen. Har man gott om zink ska den här flytande zinken smaka helvete. Jag bestämde mig för att prova, så jag lurade i Ettan en sked, hon tyckte den smakade skit, jag tyckte inte den smakade ett dugg, vilket då skulle indikera en rejäl zinkbrist, typ döds-zink-brist. Så nu drar jag i mig 40mg/dag.

Annat bra att veta som zink
Zink är väl insyltat i produktion av testosteron och vid (hör och häpna) tillverkning av sperma som är mycket rik på zink! Just det gossar, allt för aktivt sexliv kan innebära att man går snålt på zinken. Antagligen inte aktuellt i mitt fall.

Om man tränar mycket så gör man av med massa zink genom svettningen. På vissa sidor gick det också att läsa att ”zink behövs för att transportera bort mjölksyran” men det luktar ju BS.

Zinken hänger ihop med järnet. För mycket järn kan ge brist på zink och för mycket zink kan ge brist på järn.

Tja jag vette fan, det vore ju fint som en smäck om jag gått torrt på zinken, men jag vet inte. Nu har du i alla fall fått lära dig mer om zink! :) Det är väl egentligen den enda fördelen när kroppen krånglar, att det är lärorikt på många sätt.

Här är de saker jag testat hittills:
– Dricka mycket mer vatten (minst 1,5 liter/dag)
– Vara naken (typ) minst 15 min i solen varje dag det är sol (d-vitamin) eller äta d-vitamintillskott
– Handsprit (en jävla massa) och inte peta på typiska bakterie-grejor
– Inte bita på naglarna
– Mer grönsaker
– Zinktillskott

Mitt bästa tips mot halsont
OBS! Detta är en dräpare!
2dl apelsin-jos +  3 klyftor vitlök (pressa) + stor mängd riven ingefära.
Låt den stå i kylen över natten och gosa till sig, sila och sippa då och då under kommande dag.

Man kan bli lite rädd, illamående och få ont i magen men det hjälper bra som fan mot halsont.

 

 

 

One thought on “Långsamma och tråkiga dagar…

  1. Pingback: Hur var det med zinkstatusen? | Freddes blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>