TT Brottby 20km x2

Jajjamen du läste rätt. Tempo i Brottby gånger två! Hur hänger det ihop? Häng med så ska jag förklara!

Efter att jag ”cyklat” cyklocross kände jag först lite cx-yra och spontanköpte ett par cross-tuber, dagen efter vaknade jag, kallsvettig och skamsen. Ettan tyckte jag slokade lite och skickade iväg mig för att stångas med Raketskeppet i Brottby, okej då, suckade jag och lunkade iväg.

Det jag är snabbast på när det gäller cykling är att jag är så svinigt snabb på att byta om. Och nu har det blivit lite av en sport att göra det så snabbt som möjligt. Under tiden du har läst denna texten har jag redan bytt om ett par tre gånger så snabbt går det.

Brottby 20km
Förra ”rehab”-passet körde jag på 260watt och i tisdags siktade jag på att öka lite lätt till 270w till vändning och max tillbaka. Det var helt vindstilla och en mycket vacker och stillsam kväll. Lite kylig så jag körde med en extra undertröja.

Till vändning: 35.6km/h 272w, 16:07min
Från vändning: 41.5km/h, 288w, 13:53min

Total: 38.4km/h, 280w, 30:05 (+62 mot PB), 88% i snittpuls.

Från vändning gick mycket bra och jag kände att jag kunde pressa på ganska bra och fick lite bra känsla.

Brottby 20km
Eftersom förra passet slutade på 280watt så var upplägget för dagens pass 280 till vändning och max tillbaka. Idag var det ganska blåsigt och byigt mest från sidan.

Till vändning: 36.3km/h, 281w, 15:52min
Från vändning: 40.0km/h, 306w, 14:25min

Total: 38.1km/h, 293watt, 30:17 (+74 mot PB), 85% i snittpuls.

Samma här, från vändningen höll jag en bra effekt och positivt var den låga pulsen. Flåset kändes bra men benen lite slaka.

Wattmätaren?
De här ”strax under max”-passen känns väldigt givande. Jag sitter och håller koll på watten hela tiden och då är det främst 3s snitt och 30s snittet jag tittar på, typ: kolla watt, öka/minska, känna efter, kolla watt, öka/minska känna efter, kolla watt, öka/minska, känna efter i en tre-stegs-loop. För att nöta in hur det känns kontra vilken watt och det går faktiskt bättre och bättre. Nu snålar jag i backarna och tar inte i så mycket mer än måleffekten.

Det är ju egentligen helt meningslöst att lägga upp en sånhär effektkurva! Jag menar, jaha vad hände vid 20:00? Var det kanske en liten nerförsbacke? Spännande, stod det en häst vid sidan? Hade de lagat asfalten? Eller tog jag i mindre? Helt meningslöst.

En sak som är väldigt uppenbar är hur sjukt enkelt det är att ta i för mycket i början. Det går liksom att ligga i 400watt, spela balla allan, släppa styret och tycka man är skitcool som inte använder tandtråd sen kroknar man några backar senare och börjar darra på läppen redan vid 250watt. Nu är min ide att köra överdrivet lätt första halvan och sen max eller typ lagom andra halvan. Sen är det bara att öka på första halvan steg för steg tills jag inte kan hålla måleffekten i mål. Ja typ något sånt, någon jädra plan måste man ju ha!?

GP4000 tuberna greppade bra i myllan! Det känns ganska tydligt i chassit när det blåser från sidan. Vågar man anta att det är styrhuvud-arrangemanget som är lite vindkänsligt? I kombination med stadigheten så blir det mest att den ”vippar” till men ändå håller kursen fint.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *